onsdag 30 juli 2008

Systrar i jeans av Ann Brashares

Då jag till hösten skall läsa Barn-ungdomslitteratur på Dalarnas Högskola samtidigt som jag arbetar så tänkte jag ligga steget lite före och ha läst några ungdomsböcker innan. Jag har lånat sex stycken som jag tänkt att läsa nu under sommaren. Det här är den första.
Boken handlar om fyra tjejer som snart skall fylla sexton år. De kommer tillbringa sommaren var och en på sitt håll och då bestämmer de att de skall skicka ett par jeans emellan sig. Jeansen har en "magisk" effekt på alla tjejerna, då de alla ser snygga ut i dem och jeansen ger dem även styrka att klara saker som de inte trodde de kunde annars. Man får följa alla fyra tjejerna parallellt i boken. Alla tjejer är med om känslomässigt jobbiga saker som får dem att ändra inställningar eller att mogna på något sätt.
Jag tyckte verkligen jätte mycket om den här boken. Den berörde mig på många sätt, den lockade fram både tårar och leenden. Jag skall nog t.o.m. låna fortsättningen. :-)

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ ♥


Inga kommentarer: