lördag 20 mars 2010

Låt tistlarna brinna av Yasar Kemal

Det här är berättelsen om pojken Memhed, som gör revolt mot förtrycket i sin hemby i Turkiet. Memhed växer upp på högslätten Dikenli, tistelslättten, i liten by där all mark tillhör Abdi Aga. Abdi Aga är en grym och hänsynslös man som tvingar Memhed att arbeta på hans fält. Där växer tistlar som river upp sår på Memheds ben. En dag får Memhed nog och rymmer från sin by till byn på andra sidan berget. Men Abdi Aga kommer och hämtar honom tillbaka och straffar honom och hans mor. Åren går och Memhed blir förälskad i Hatché som han har vuxit upp tillsammans med. Men Hatché är bortlovad till Abdi Agas systerson. Memhed och Hatché rymmer upp i bergen men Abdi Aga kommer efter dem och tar med sig Hatché tillbaka till byn, medans Memhed lyckas fly längre upp i bergen. Han blir stråtrövare och sätter skräck i jordägarna men bli älskad av det fattiga folket. Abdi Aga fortsätter att jaga Memhed och Memhed drömmer om hämnd på Abdi Aga.

Yasar Kemal föddes 1923 i Anatolien, Turkiet. Han uppväxt var mycket fattig och hård. Han miste sitt ena öga under en fårslakt och när han var fem år såg han sin pappa bli mördad. Fyra av hans syskon dog i malaria. Han har bland annat försörjt sig som bomullsplockare, kanalgrävare och maskinskrivare innan han debuterade som författare. Låt tistlarna brinna kom ut för första gången 1955 och är översatt till flera språk. Han har skrivit fler böcker om Memed: Och de brände tistlarna, Magre Memeds hämd och Hav och eld. 1973 blev han nominerad till Nobelpriset i litteratur.

Det här är en spännande berättelse om rövare på den Turkiska landsbyggnden. Det känns ibland som en saga om rövare och banditer med inlag av Robin Hood. Jag tycker boken var bra och jag är glad att jag har läst den. Men det gick trögt emellanåt att läsa den.

Det här är första boken jag har läst på vår Jorden runt resa med LyransNoblesser. Jag tycker det är intressant och kul att läsa böcker som jag kanske inte hade valt i vanliga fall. Låt tistlarna brinna är dock en bok som jag länge velat läsa. Nu så reser jag vidare till Iran…

1 kommentar:

Lyrans Noblesser sa...

Nu har jag lagt till dig, hoppas du kommer att trivas i Iran :-)