lördag 13 juli 2013

Interview with the vampire: Claudia's story av Anne Rice och Ashley Marie Witter

Köp den på Adlibris,
Bokus eller CDON
Den här grafisk romanen är baserad på boken En vampyrs bekännelse av Anne Rice men nu är det inte Louis som berättar sin historia utan berättelsen är helt och hållet Claudias. Om man inte läst En vampyrs bekännelse så är jag tveksam till att man uppskattar den här berättelsen. Jag tycker att man bör känna till historien mellan Lestat och Louis och det kan räcka med att ha sett filmen, man behöver inte ha läst boken. Berättelsen börjar med att Claudia slår upp ögonen som vampyr och vi får följa hennes upplevelser och känslor som ett litet barn och som fortsätter utvecklas som kvinna känslomässigt men är fast i ett litet barns kropp. Handlingen följer mestadels det som sker i En vampyrs bekännelse men  avsnittet om när Louis och Claudia är i Centraleuropa, som jag tycker bäst, är inte med i den utan har kommit till.

Den här upplagan är otroligt snygg tycker jag. Den är inbunden och bilderna är riktigt snygga. Jag gillar verkligen att bilderna är sepiatonade (gul-brun toning som ger bilderna mer liv jämfört med svart-vitt) och att det endast är blodet som sticker ut med sin röda färg på bilderna. Lestat och Louis är androgyna och snygga och jag gillar hur de framställs här. Claudia däremot känner jag mig mer kluven till, vet inte riktigt vad det är som gör att jag inte gillar henne fullt ut. Hon ser ibland väldig "konstig" ut, proportionerna stämmer inte riktigt på något sätt. Hon kan emellanåt se väldigt vuxen ut medans i nästa stund ser hon ut som ett barn. Jag gillar när man skapar en grafisk roman som ett komplement till den skönlitterära boken och med den här boken tycker jag man lyckats riktigt bra med att välja att låta Claudia berätta sin historia.

Lestat och Claudia

Röda blodstänk här och där i boken, vilket ger en bra kontrast
till de i övrigt sepiatonade bilderna.

Man  får inte låta lura sig av Claudias söta yttre, hon
är fortfarande en vampyr med dess instinkter.

Första meningen i boken:"The light..."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ ♥

Författare: Ashley Marie Witter
Författare: Anne Rice
Förlag: Yen Press
Bandtyp: Inbunden
Språk: Engelska 
Utgiven: 201211
Antal sidor: 210
ISBN10: 0316176362
ISBN13: 9780316176361

Läs vad andra bloggare skrivit om den:

Läs vad andra bloggare skrivit om den: (eng)

Inga kommentarer: