lördag 5 oktober 2013

Pojken i resväskan av Lene Kaaberböl och Agnete Friis

Bok info

Genre: Kriminalroman
Serie: Nina Borg #1
Utgiven: 2013-01
Antal skivor: 8
Uppläsare: Anna Maria Käll
Förlag: Earbooks
Köp den på: Adlibris, Bokus eller CDON

Handling

Nina Borg är sjuksköterska och har svårt att värja sig mot allt det lidande hon möter i sitt arbete med flyktingar för Röda Korset. När en väninna oväntat hör av sig och ber om hjälp att hämta en väska på Köpenhamns centralstation, finner Nina något hon aldrig kunnat föreställa sig: en liten pojke, naken och neddrogad - men lyckligtvis vid liv.

Hon bestämmer sig för att på egen hand ta reda på vem pojken är och varifrån han kommer. Det visar sig vara ett livsfarligt beslut, som sätter hela hennes tillvaro på spel. (Text från Adlibris)

Mina tankar

Det här är ingen traditionell kriminalroman, med en avdankad alkoholiserad kommissarie, utan här är det sjuksköterskan Nina Borg som står i händelsernas centrum. Det gör den inte mindre spännande med en sjuksköterska som huvudperson och det beror mest på själva grundberättelsen om varför någon drogar ner en liten pojke på 3 år och lägger honom i en väska. Vad driver människor att utföra sådana handlingar? Att pojken kommer från Litauen till Danmark är också en intressant koppling. Nina Borgs handlingar stör jag mig dock lite på emellanåt. Man får delvis svar på det, men jag stör mig ändå på att hon inte litar på eller har förtroende för någon och allra minst polisen. Hittar man en liten pojke i en resväska så borde man ringa polisen, eller? Och inte bara en person utan två avfärdar tanken på att ringa polisen. Det här stör mig en hel del i början och jag vet att det inte hade blivit någon spännande story om de ringt polisen, men ändå. Det är trots allt en bra berättelse om att leva som ensamstående mamma i Östeuropa och om vad pengar och hjälplöshet kan driva en människa till att göra.

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ ♥

Finns även i andra format:

Inga kommentarer: