lördag 8 januari 2011

Den sista föreläsningen av Randy Pausch

Köp den på Adlibris
eller Bokus
"Under sken av att hålla en akademisk föreläsning försökte jag stoppa in mig själv i en flaska som en dag skulle sköljas upp på stranden och hittas av mina barn."
"Många människor kanske förväntade sig att jag skulle prata om döden. Men det måste handla om livet."
"I vårt hem satt man aldrig som en slöfock och bara undrade. Vi hade ett bättre sätt: Öppna uppslagsboken. Öppna ordboken. Öppna sinnet."
"Man måste lära sig grunderna för annars, annars fungerar inte finliret."
"Nu för tiden pratas det mycket om att ge barn självförtroende. Det är inte någonting man kan ge - det är någonting som de måste bygga upp."
"Cancer i bukspottkörtelen har den högsta dödligheten av all cancer - hälften av alla som får den diagnosen dör inom sex månader och 96 procent dör inom fem år."
"Murar finns där av en anledning. De ger oss chansen att visa hur mycket vi vill ha någonting."
"Tid, precis som pengar, måste hanteras med omsorg."
"Jag har alltid varit av den åsikten att om man tog en tiondel av den energi man lade på att klaga och satsade den på att lösa problemet, skulle man bli förvånad över hur bra saker och ting kan ordna sig."
"Tur är det som inträffar när man är väl förberedd och möjligheten yppar sig."
"Erfarenhet är det som man får när man inte fick det man ville ha."
"Många människor vill hitta genvägar. Jag har upptäckt att den bästa genvägen är den långa vägen, vilken i princip kan sammanfattas med två ord: arbeta hårt."
"Tålamod är något som kommer att uppskattas och belönas."
"Om man hittar ett sätt att överbrygga två kulturer, kan man ibland få det bästa av två världar."
"Om du verkligen vill ha någonting, ge aldrig upp (och ta emot hjälp när den erbjuds)."
"När vi känner samhörighet med andra blir vi bättre människor."
"Ibland behöver man bara fråga så kan det leda till att alla ens drömmar besannas."
"Enligt min mening är det föräldrarnas jobb att uppmuntra barnen till att utveckla livsglädje och lust att följa sina egna personliga drömmar."

Efter föreläsningen och boken kom ut så har jag inte känt mig redo att läsa boken förrän nu. Min mamma gick bort i bukspottkörtelcancer den 3 juni 2008, så jag har sett vilken fruktansvärd sjukdom det är. Jag grät när jag läste boken men boken är egentligen ingen sorglig bok utan en bok om livet. Jag rekommenderar verkligen alla att läsa boken och/eller se föreläsningen.
Vill du läsa mer om Randy Pauscher och se föreläsningen "The last lecture" så kan du göra det här.

Första meningen i boken: "Jag har ett logiskt problem."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Originaltitel: The Last Lecture
Översättare: Micka Andersson
Förlag: Månpocket
Bandtyp: Pocket
Utgiven: 200911
Antal sidor: 221
ISBN10: 9172321695
ISBN13: 9789172321694

1 kommentar:

Flygaren sa...

Randy Pauch bok har alltid en central plats i min bokhylla. Det är inspirerande att läsa boken och den gräver djupt in i själen.
Ledsen att du förlorat din mamma.