måndag 10 januari 2011

Drottningen vänder blad av Alan Bennett

Köp den på Adlibris
eller Bokus
"Naturligtvis läste hon, som man ju gör, men det där med att tycka om böcker var något hon överlät åt andra."
"Hon noterade också att en bok alltid ledde vidare till en annan. Nya dörrar öppnade sig vart hon än vände blicken, och dagarna räckte inte till för allt som hon ville läsa."
"Böckerna handlar inte om att fördriva tiden. De handlar om andra liv. Andra världar."
"Böckerna brydde sig inte om vem som läste dem eller om man läste dem eller inte."
"Det vilade en sorg över hennes läsning också, för första gången i sitt liv kände hon att det var en del hon gått miste om."
"Och när drottningen beskådade de blå och skära böckerna som stod uppradade på hennes skrivbord tyckte hon nästan att de såg ätbara ut. Som tagna ur ett konditorifönster."
"Jag måste framstå som en människa hela tiden, men det är sällan jag är människa. Jag har folk som sköter det åt mig."
"Att läsa Jane Austen var i vilket fall som helst ungefär som att studera insekter, åtminstone inledningsvis."
"Nu slog det henne att läsning bland mycket annat var en muskel - en muskel som hon tycktes tränat upp."
"Ibland har jag känt mig som ett doftljus, någon som skickats in för att sprida vällukt över en regim eller för att vädra en politisk hållning. Nej, dagens monarki är inget annat än en deodorant utfärdat av regeringen."

Underbar bok! Jag vill ha mer!!!
Gillar du som jag att läsa böcker om böcker så är det här en bok för dig.

Första meningen i boken: "Denna afton höll man statsbankett på slottet i Windsor, och när Frankrikes president hade intagit sin position bredvid hennes Majestät slöt den kungliga familjen upp bakom dem och processionen började långsamt röra sig in i Waterloosalen."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Originaltitel: The Uncommon Reader
Översättare: Sofia Boda
Förlag: Ordfront Förlag
Bandtyp: Pocket
Utgiven: 201004
Antal sidor: 124
ISBN10: 9170374597
ISBN13: 9789170374593