lördag 26 februari 2011

Dramatiken - Från Oidipus till Sopranos

Jag har under de senaste veckorna läst kursen "Dramatiken - Från Oidipus till Sopranos" vilket har gjort att jag inte läst så mycket skönlitteratur som jag velat eller bloggat för den delen heller. Här kommer ett axplock av vad jag läst:

Kung Oidipus av Sofokles
Riktigt spännande att se hur sanningen rullas fram.

Natten är dagen mor av Lars Norén
Så deprimerande och tragisk!

Medea av Euripides
Troligtvis det första svartsjukedramat. Riktigt bra!

Othello av William Shakespeare
Blev förvånad över det grova språket.

Den girige av Moliére
Påminde mycket om svensk "buskis", inget jag gillar.

I väntan på Godot av Beckett
Tråkig.

Idlaflickorna av Kristina Lugn
Suck, förstår mig nog inte på det här.

Fröken Julie av Strindberg
Intressant.

Top Girls av Churchill
Den här gillade jag verkligen, första delen är verkligen underhållande!

Sanna kvinnor av Leffler
Den här skulle jag vilja se någon gång.

Nästa vecka börjar jag med kursen "Lyrik", det skall bli spännande och lärorikt.

Inga kommentarer: