fredag 8 april 2011

Fånga en farmor av Diana Hendry

Köp den på Adlibris
eller Bokus
"Det var så mamma brukade beskriva stället där farfar bodde - mitt ute i ödemarken."
"Min mamma är en stadsmänniska. Affärer. Bio. Kaféer. Det är sånt som mamma gillar. Och det gör jag också."
"Tåget kändes som ett äventyr."
"Jag tyckte om ljudet som tåget gav ifrån sig när det susade fram längs rälsen. De lät lite som de lägsta tonerna på en gitarr."
"Det var en skramlig gammal mojäng med en stor korg fäst på styret längs fram."
"Inne i stugan verkade allt lite gammalt som farfar själv."
"Träden verkade viska  hemligheter till varandra och jag kunde inte sluta tänka på farfars plan att fånga en ny farmor."
"Jag trodde att folk bara kunde bli kära när de var unga."


Molly ska vara hos sin farfar på lovet och hon ska hjälpa honom att fånga en ny farmor. Detta är en mysig och rolig berättelse om hur Molly och hennes farfar bygger upp sin relation efter att inte ha träffats på länge (eller om det är någonsin!). Den här boken ingår i serien Läsvänligt vilket innebär att böckerna är utformade i ett lättläst format och är speciellt anpassade för barn och ungdomar med lässvårigheter eller har svenska som andra språk. Det behövs verkligen mer bra läsvänliga böcker för barn och ungdomar så de som behöver får lite mer att välja mellan.

Första meningen i boken: "Vilket värdelöst lov! sa jag när mamma talade om för mig hur det skulle bli."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥

Originaltitel: Catch a Gran
Översättare: Helena Olsson
Illustratör: Kirstin Holbrow
Förlag: Argasso bokförlag
Bandtyp: Kartonnage
Utgiven: 201006
Antal sidor: 65
ISBN10: 9185071870
ISBN13: 9789185071876

Inga kommentarer: