onsdag 20 april 2011

Herr Kanin får besök av Steve Smallman

Köp den på Adlibris
eller Bokus
Den här berättelsen handlar om Herr Kanin som villl ha allting på sin rätta plats. Men en dag så får han en liten ankunge att ta hand om och små ankungar stannar gärna inte på sin rätta plats särskilt länge. De ger sig ut för att finna ankungens mamma.





"Mamma! sa det igen, lite högre.
Sedan hoppade det ner på golvet, klamrade
sig fast vid herr Kanins ena ben och vägrade
att släppa taget."
 
"Han satte ner ankungen i en låda och stoppade om
henne. Allt på sin rätta plats!"

"Ankungen hittade en sak som det gick att dra i..."
Jag tycker mycket om den här boken och det beror mestadels på de underbara bilderna av Tim Warnes. En riktigt bra bilderbok tycker jag skall ha bilder som tilltalar en och det har den här boken. Berättelsen om att ha allting på rätt plats känns mer som vi vuxna kan ta till oss. Budskapet som jag ser det: Att ha allting på rätt plats gör oss inte lyckligare. Smallman och Warnes har tidigare gjort Gosige Gunnar som jag har skrivit om här.

Första meningen i boken: "Herr Kanin tyckte om när allt var på sin rätta plats: varje blomma på sin rätta plats, varje sten på sin rätta plats, vartenda löv i skogen ordentligt och snyggt på sin rätta plats!

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ ♥

Originaltitel: Icky little duckling
Översättare: Anna Braw
Illustratör: Tim Warnes
Förlag: Libris förlag
Bandtyp: Inbunden
Utgiven: 201101
Antal sidor: 28
ISBN10: 917387132X
ISBN13: 9789173871327

Inga kommentarer: