lördag 14 april 2012

Högläsaren av Bernhard Schlink

"Jag var knappt längre än hon, kände hennes bröst mot mitt bröst, märkte där vi stod tryckta mot varandra min egen dåliga andedräkt och hennes friska svettlukt och visste inte var jag skulle göra av armarna."
"Men fönstren är igengrodda av damm och visar ingenting av det som finns innanför, inte ens gardinerna. Huset är blint."
"Längtan, minnen, rädsla, lusta fogar samman labyrinter där den sjuke förirrar sig, hittar rätt och går vilse igen. Det är timmar dä allt är möjligt, gott som ont."
"Öppet skryta ville jag inte. Men jag kände mig stark och överlägsen och ville att skolkamrater och lärare skulle se mig med min styrka och överlägsenhet."
"Läsa högt, duscha, älska och vila en stund hos varandra - det blev våra mötens ritual."
"Gatorna var tomma. Solen hade ännu inte gått upp, under himlens vithet låg allt blekt i skugglös dager: husen, de parkerade bilarna, de nyutspruckna träden och blommande buskarna, gasklockan och bergen långt bort."
"Som om jag dömts till att skaka fram i denna tomma vagn utan ände och mål."
"Sommaren var vår kärleks glidflygning. I varje fall för mig; om hennes kärlek till mig vet jag ingenting."
"Jag yppade ingenting jag borde ha dolt. Jag dolde det jag borde ha yppat."
"Vet man vad som är den andras bästa och hon blundar för det måste man försöka öppna hennes ögon."
"Skammens passiva plåga ombyttes i energi, aktivitet, agressivitet."
"Det som räknas är hur man är och inte vad man säger, snacket kan man lika gärna hoppa över."

Det här är en omläsning för mig och boken är verkligen värd en sådan. Jag läste den för några år sedan när Oprah Winfery hade med den i sin bokklubb, där hon för övrigt har med många riktigt bra böcker.
Boken handlar om Michael som är femton år när han inleder ett förhållande med den trettiosexåriga Hanna. De träffas hemma hos Hanna, där de spenderar den mesta tiden i sängen där de inte bara älskar utan Michael läser även högt för Hanna. Högläsningen blir en viktig del i deras relation. Men en dag är Hanna plötsligt borta. Michael vet inte vart hon tagit vägen. Åren går och livet går vidare för Michael och en dag så får han syn på Hanna igen. De befinner sig båda i en rättsal och Hanna är en av de åtalade kvinnorna som varit ordningsvakter vid ett kocentrationsläger under andra världskriget.
Det är en oerhört känslosam och bra berättelse om en udda relation och även om Tysklands nutidshistoria. Boken är så välskriven att det känns som det verkligen är Michael som har skrivit boken, alltså att berättelsen är självupplevd. Men som jag har förstått det så är den inte det.
Det finns även en film som är baserad på boken "The Reader". Filmen är över två timmar lång och även den riktigt bra.

Första meningen i boken: "När jag var femton hade jag gulsot."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Formgivare: Pernilla Qvist
Översättare: Lars Hansson
Förlag: Bonnier pocket
Bandtyp: Pocket
Utgiven: 200405
Antal sidor: 163
ISBN10: 9100105074
ISBN13: 9789100105075

Läs vad andra bloggare skrivit om den:
Mikaelas läs-och skrivblogg, Bokstavigt talat och Beroende av böcker,

3 kommentarer:

Anna sa...

Vilket fint tips - den ska jag verkligen läsa.

Nilmas Bokhylla sa...

Hm, den ska jag lägga på minnet :D

Unknown sa...

Jag har sett filmen, och den tyckte jag var riktigt bra, så då måste ju boken vara ännu bättre. =)