lördag 18 maj 2013

American Vampire Vol 1 av Scott Snyder, Stephen King och Rafael Albuquereque

Oj, det här var verkligen en positiv överraskning!
Köp den på Adlibris,
Bokus eller CDON
King och Snyder skriver två parallella berättelser som vävs samman och boken består av fem kapitel. Varje kapitel består av de båda berättelserna. Låter det rörigt? Det är det inte. Första kapitlet var jag lite förvirrad eftersom jag inte visste hur den var upplagd, men vid andra kapitlet var jag fast. Jösses, va bra det här va!
Berättelserna startar 1925 respektive 1880 och det finns två sorters vampyrer med i dem. Författarna beskriver hur vampyrerna utvecklats från de traditionella europeiska vampyrer, som inte tål solljus och som kan bli dödade genom att man kör en påle genom dem, till en ny sorts vampyr som klarar av solljuset och anpassar sig till samhället. De här två olika typerna av vampyrer för ett sorts krig sinsemellan. Skinner Sweet är en av de nya vampyrerna och han utvecklas givetvis i Amerika. Vad annars? Det är hans utveckling vi får följa och han är med andra ord en "American vampire".
Det finns än så länge fem volymer av American Vampire och den sista utspelar sig på 50-talet och jag antar att serien kommer att fortsätta fram till 2000-talet.

Den här grafiska romanen läste vi i Vampyrbokcirkeln eftersom vi hade tema Stephen King. Vi läste även Staden som försvann och hittade den här grafiska romanen som han är medförfattare till. Jag hade sett att den fått bra kritik men hade inga höga förväntningar. Men den här var så bra att jag kommer att köpa de andra delarna snarast och jag rekommenderar dem verkligen till er som gillar att läsa om vampyrer, inte sådana som glittrar i solen, utan riktiga vampyrer som mördar och lemlestar för att det är deras instinkter. Varför jag inte ger den riktigt full pott är att jag inte är helt tillfreds med hur den är tecknad. Albuquereque gör ett bra jobb, men den passar inte riktigt mig helt fullt. Extra plus är dock att albumet är helt i färg.

Första meningen i boken: "I was eight years old the first time I saw a moving picture."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ ♥+

Författare: Scott Snyder
Författare: Stephen King
Författare: Rafael Albuquereque
Förlag: DC Comics
Serie: American Vampire
Bandtyp: Pocket
Språk: Engelska 
Utgiven: 201110
Antal sidor: 200
ISBN10: 1401229743
ISBN13: 9781401229740

Finns även i andra format:

Inga kommentarer: