lördag 3 augusti 2013

Frankenstein av Martin Shelley (seriealbum)

Köp den på Adlibris,
Bokus eller CDON
I en tid då världen står på tröskeln till den moderna vetenskapen och allt verkar möjligt, blir den unge vetenskapsmannen Victor Frankenstein besatt av tanken att skapa en levande människa på konstgjord väg. Han arbetade otröstligt för att nå sitt mål, men i samma stund som han gör sitt stora genombrott förvandlas hans dröm om ära och berömmelse till en grotesk mardröm - inte bara för honom själv, utan också för hans familj, vänner och alla han älskar. (baksidestext från boken)

Ännu en klassiker som jag fått läst tack vare att den kommit ut som seriealbum.Självklart hade jag hört talas om Frankensteins monster och hur han vaknade till liv, men vad som hände därefter var helt nytt för mig. Monstret väcker både avsky och sympati hos mig under läsningen. Själva berättelsen var faktiskt riktigt gripande och jag kan faktiskt tänka mig att läsa den "riktiga" versionen också. Färgerna i boken känns helt rätt men ansiktena på personerna i boken känns ibland som om de inte är färdiga, att de "glömt" detaljerna på dem. Vad jag gillar med de här klassiska seriealbumen är att det känns verkligen som man läser en bok, textmässigt. Det är rätt mycket text jämfört med "vanliga" seriealbum. Det finns ett persongalleri i början av boken och i slutet är det även ett författarporträtt på tre sidor plus Mary Shelleys släktträd (en biografi om henne hade varit mycket intressant att läsa). Man får även läsa om hur boken kom till och om hur Frankenstein levt vidare inom populärkulturen genom teater och film.

Jag gillar verkligen att de gamla klassikerna får nytt liv igen i form av seriealbum. 
I serien Klassiska seriealbum har jag tidigare läst:
Här skapas monstret.

Ett kallblodigt monster men samtidigt
 känslosam och intelligent.

Handlingen utspelar sig i bland annat London.

Första meningen i boken: "Kära syster..."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ ♥ +

Översättare: Helena Olsson
Illustratör: Declan Shalvey
Illustratör: Jason Cardy
Illustratör: Kat Nicholson
Förlag: Argasso bokförlag
Serie: Klassiska seriealbum
Bandtyp: Danskt band
Språk: Svenska 
Utgiven: 201011
Antal sidor: 141
ISBN10: 9185071935
ISBN13: 9789185071937

Inga kommentarer: