lördag 31 augusti 2013

The Amun Chamber av Daniel Leston

Köp den på Adlibris,
Bokus och CDON
Vi får följa professor Manning från USA, där han nyss haft en rad föreläsningar på olika universitet, via Grekland till Egypten efter sökandet av Alexander den stores grav. Med sig på resan har han Elizabeth, var farfar lämnade några brev och föremål efter sig som hjälper dem i sökandet efter Alexander den stores grav. Någon eller några vill inte att de ska finna graven och gör allt för att stoppa dem.

En bok i bästa Indiana Jones anda med mycket action och med en intressant story. Egypten och arkeologi är någonting som jag är intresserad av så jag borde ge den ett högt betyg,  men jag tycker att den blir lite jobbigt att läsa eftersom berättelsen alldeles för ofta skiftar mellan olika karaktärer och händelser. Jag  har inte läst så många böcker av det här slaget än men sett desto mer filmer, vilka jag älskar. Någonting som störde mig var att det hela tiden påpekades att professor Manning skulle röka eller att han var röksugen. Kändes så oviktigt och onödigt på något sätt. Helt klart en läsvärd bok om man gillar den har sortens böcker. Det här är första delen om professor Manning, nästa bok handlar om Djingis khan.

Jag laddade ner den här boken från Amazon, när den var gratis, så jag läste den på min Ipad vilket var kanon bra eftersom man snabbt och lätt kan slå upp ett ord genom att markera det och få det beskrivet för sig på engelska. Har lärt mig en hel del nya ord inom arkeologin nu. :-) Om ni inte upptäckt att man kan ladda ner böcker gratis från Amazon än så har ni missat något. En del är bara gratis någon dag medans andra en längre tid. Hela min Ipad är full av böcker nu. :-)

Första meningen i boken: "There are those in this world who share a remarkable dream..."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥

Förlag: CREATESPACE
Längd: 408 sidor
Språk: Engelska
Utgiven: 2012-03
ISBN10: 146792475X
ISBN13: 9781467924757

1 kommentar:

Anna A sa...

Hade missat att man faktiskt kan ha kindle på sin android, nu har jag ju iofs bara haft den i två veckor :) Satte mig och kollade och laddade ned en del Tack för tipset!