söndag 5 december 2010

Min favoritbarnbok

Min favoritbarnbok från när jag var liten är "Lilla Grisen" av Arnold Lobel. Den är tryckt 1969, så den har 41 år på nacken. Min mamma läste den för mig när jag var liten och jag har läst den själv massor av gånger och jag har även läst den för min son flera gånger om.
Den handlar om en liten gris som älskar att ligga i sin gyttja och som bor hos boden och hans fru. De älskar den lilla grisen men en dag så bestämmer sig frun för att städa hela bondgården så den lilla grisen blir tvättad och hans älskade gyttja städas bort. Grisen blir ledsen och arg och rymmer hemifrån.


Han rymmer först till skogen där han hittar ett träsk att vara i men det är alldeles för många andra djur där. Sedan rymmer han till en soppstation där det är smutsigt men där står en dammsugare och den är han jätte rädd för eftersom den städade bort hans älskade gyttja, så han fortsätter in till staden.

Där hittar han äntligen en mjuk och go gyttja. Men gyttjan stelar och grisen kommer inte upp. Människor börjar samlas för att titta på honom. Bonden och hans fru är ute och letar efter den lilla grisen och ser folksamlingen och går dit och får se sin älskade lilla gris. Tillslut kommer brandkåren och får upp den lilla grisen och den lilla grisen åker med bonden och hans fru hem. Hon lovar att aldrig mer städa hans stia. När de kommer hem regnar det och det finns en gyttjepöl och grisen sjunker ner i den sköna mjuka gyttjan.

Vilken är din favoritbarnbok från när du var liten? Skriv och berätta.

1 kommentar:

klok som en bok sa...

Den har jag inte läst, och aldrig hört talas om. Jag har så många favoriter, men ska jag nämna någon med grisanknytning så blir det "älskade lilla gris" av Ulf Larsson. Mycket sorglig.