tisdag 19 juli 2011

Andarnas hus av Isabel Allende

Köp den på Adlibris
eller Bokus
"I drömmen såg han henne med håret som tårpilgrenar hängande nerför ryggen, som grönskande huvudduk som räckte ända ner till midjan, hennes hud var hård och kall, med färg och yta som alabaster."
"Hon var ett block av kompakt kött, en monstruös pyramid av fett och trasor, som slutade med ett litet skalligt huvud med ögon som var milda, förvånansvärt klara, blå och oskyldiga."
"Jättehunden tog sig fram till hennes kjol och bara såg på henne med sina förälskade ögon som började fördunklas och bli blinda, medan den vita chantillyspetsen, soffans franska siden, den persiska mattan och parketten dränktes in med blod."
"Kvinnorna däremot föddes med sin könskaraktär genetiskt inneboende och behövde inte skaffa sig den genomlivets växlingar."
"På tåget satt han med en hemsk aning, med en outtalad längtan efter att ett drama skulle inträffa, utan att ana att dramat redan hade börjat i och med att han längtade efter det."
"Där ute höll markerna på att vakna och de första solstrålarna föll som sabelhugg mellan bergskedjans toppar, solstrålarna föll som sabelhugg mellan bergskedjans toppar, värmde jorden och kom daggen att dunsta i ett lätt vitt skum som suddade ut föremålens konturer och förvandlade landskapet till en drömsyn."
"Han hade lust att göra henne illa, krossa henne, men samtidigt ville han fortsätta att lukta på henne, höra hennes lilla babyröst och ha hennes mjuka hud inom räckhåll."
"Mitt hjärta var nedtyngt av sorg och lemmen hängde som en vissen och borttappad blomma mellan mina ben."
"Mycket förnäma damer, i kläder från andra länder, exotiska och glimmande som eldflugor, kråmade sig på nöjesetablissemangen arm i arm med de nya och övermodiga ekonomerna."
"De älskade desperat, uppfann nya förbjudna metoder som fruktan och lidelsen förvandlade till bländande färder mot stjärnorna."

Efter att ha läst sista meningen i boken så kände jag för att börja om från början igen. Det är med andra ord en bok som definitiv är värd att läsas om och som jag tror man uppskattar ännu mer vid en omläsning. Boken tog mig dock ganska lång tid att läsa men när jag läste i den så gjorde jag det intensivt i flera dagar och sedan så blev den vilande lite och så har det fortsatt. Den påminner enhel del om Hundra år av ensamhet av Gabriel Garcia Marquez. Det är en storslagen släktkrönika som utspelar sig i Chile. Jag skulle dock velat ha lite mer styckeindelning m.m. då det ibland kunde bli tungt att läsa bara en massa text rätt upp och ner.

Första meningen i boken:"Barrabás kom till familjen sjövägen, antecknade flickan Clara med sin sirliga handstil."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ ♥

Originaltitel: La casa de los espiritus.
Översättare: Lena Anér-Melin
Förlag: Norstedts
Bandtyp: Pocket
Utgiven: 200908
Antal sidor: 528
ISBN10: 9113021303
ISBN13: 9789113021300

Läs vad andra bloggare skrivit om den:
Zachan The Writer, Mikaelas läs- och skrivblogg, A fraction of the web, Ex Libris Cia, En boktoks tankar, Rondine, Lyrans Noblesser, Bokmaffian, Bra betyg,   Den lilla boklådan, Bokmania, Dilemma  


2 kommentarer:

Cecilia Bergman sa...

Tyckte också mycket om denna roman, det var absolut en läsupplevelse utöver det vanliga!

*malin* sa...

Det var en herrans massa år sedan jag läste den nu (på gymnasiet), men minns att jag fullkomligt älskade den! Och filmen samma sak! Jag angav den länge som min favoritbok, men frågan är om jag inte borde läsa om den igen?