onsdag 9 maj 2012

Klassikerutmaning


Lyrans Noblesser har en utmaning under sommaren som handlar om att läsa några klassiker. Den kommer att pågå från och med den 1 maj till och med den 31 augusti. Jag vill givetvis hänga på den här utmaningen då jag själv har som mål att försöka att läsa någon klassiker under varje sommar. I  den här klassikerutmaningen planerar jag att läsa fem olika klassiker.


Jane Eyre är en bok som jag läst oerhört mycket om och sett som film/tv-serie. Men jag tror faktiskt inte att jag läst hela boken och nu  kommer jag att läsa den i ett nytt format, som serie.


Frankenstein har jag läst som lättläst version för barn- och ungdomar, men det var många år sedan. Även den kommer jag att läsa i serieformat.


Trollkarlen från Oz är en av mina favoritböcker sedan jag var barn. Jag har läst den ett flertal gånger och sett den underbara filmatiseringen med Judy Garland i huvudrollen. Men det har kommit en ny upplag med fantastiska illustrationer och jag ser med spänning fram emot att läsa den.


Den hemliga trädgården är en bok som jag aldrig läst tidigare men den har hela tiden funnit runt omkring mig, men jag har aldrig riktigt tagit mig tid att läsa den, förrän nu.


Dracula kommer att finnas med som kurslitteratur i den sommarkurs jag ska läsa på Linnéuniversitet. Jag ska läsa Vampyrfiktion 7,5 hp och Chic lit 7,5 hp i sommar. Även det här är en bok som jag läst mycket om men aldrig läst boken.

Ja, det här var min lista och jag har verkligen som mål att läsa alla fem böckerna under sommaren. Det blev en ganska bra blandning av klassiker tycker jag. :-)

6 kommentarer:

Anna sa...

Kul att se dina val - spännande med serieformat!

Linnea sa...

Jag älskar Trollkarlen från Oz! Men själv gillar jag originalillustrationerna bäst. :)

Sofia sa...

Om du tycker om att läsa får du jättegärna titta in på min blogg där jag lägger upp egna texter :)

Sofie sa...

Kul med klassiker! Jane Eyre är en väldigt bra bok!

Mvh
Sofie

Yrsha sa...

"Den hemliga trädgården" var en av mina favoritböcker när jag var liten! Lånade den som ljudbok (bandform) från biblioteket och lyssnade på den måånga gånger.

Hittade precis till din blogg, väldigt mysig måste jag säga :)

Linnea sa...

Kul att läsa klassiker! :) Jag vill också läsa Jane Eyre, men håller mig nog till den vanliga versionen. Fast kul att den finns som serie!