torsdag 15 november 2012

Världens 10 mest lästa böcker

Adlibrisbloggen hittade jag ett inlägg om världens mest lästa böcker, eller rättare sagt de böckerna som tryckts i störst upplaga som Karin påpekar i bloggen.

Topp 10
  1. Bibeln
  2. Quotations from Chairman Mao Tse-Tung
  3. Harry Potter-böckerna av J.K. Rowling
  4. Sagan om ringen-trilogin av J. R. R. Tolkien
  5. Alkemisten av Paulo Coelho
  6. Da Vinci-koden av Dan Brown
  7. Twilight-serien av Stephenie Meyer
  8. Borta med vinden av Margaret Mitchell
  9. Think and Grow Rich av Napoleon Hill
  10. Anne Franks dagbok av Anne Frank
Vilka har jag läst?
  1. Håller just nu på och läser den som grafisk roman eftersom jag insett att jag aldrig kommer att läsa orginalet.
  2. Nej, kommer inte läsa den heller.
  3. Ja, och gillar dem skarpt.
  4. Nej, men sett filmerna. ;-)
  5. Ja, flera gånger.
  6. Japp, mästarnas mästare på cliff-hangers vilket gör den svår att lägga ifrån sig.
  7. Ja, första delen och sett de andra delarna som film.
  8. Står i bokhyllan och väntar på att bli läst, men sett filmen.
  9. Ja.
  10. Ja, för många år sedan.
Kan konstatera att jag läst 7 utav 10 plus att jag sett filmatiseringen av ett flertal av böckerna vilket gör att jag har lite koll på innnehållet av böckerna i alla fall.

1 kommentar:

Emmas Bokhylla sa...

Hmm, jag har läst 3, 4, 5, 6, 8 och 10!