måndag 4 januari 2010

Odjuret av Roslund & Hellström

En grym pedofil och mördare rymmer och upprepar samma brott än en gång som han är dömd för. Han våldtar och mördar en liten flicka. Polisen står maktlös och pappan till den mördade flickan tar lagen i egna händer, han skjuter ihjäl sin dotters mördare. Hela landet engagerar sig i åtalet mot pappan. Hur skulle det se ut om alla tog lagen i egna händer? Vem har rätt att avgöra vem som skall få leva och vem som skall dö? Om inte samhället kan skydda oss mot mördare och pedofiler vem skall då göra det?
Detta är en oerhört rå och grym berättelse men skulle likaväl kunna vara tagen ur verkligheten. Jag var ett tag tveksam till om jag skulle fullfölja att läsa ut boken, då det var väldigt hemska ingående detaljer om de råa morden och våldtäkterna på barnen. Men när man väl tagit sig förbi den delen av boken så tycker jag att boken blir riktigt bra. Detta är debutromanen av Roslund & Hellström och den får klart godkänt av mig.

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥


Inga kommentarer: