tisdag 5 januari 2010

Tematrio - Familjen

Lyrans tematrio denna vecka handlade om familjen och här är tre släktkrönikor som jag har i min bokhylla. En av dem har jag läst medans två av dem väntar på att läsas.

1. Nord och Syd, Kärlek och krig och Himmel och helvete är en trilogi av John Jakes som har stått i min bokhylla sedan 80-talet och jag har inte läste dem, än. Jag tror jag köpte dem i samband med att de gick som tv-serie. Böckerna handlar om familjen Main i söder och familjen Hazard i norr under tiden kring amerikanska inbördeskriget. Orry Main och George Hazard träffas innan kriget bryter ut och blir bästa vänner. Vi får följa dem och deras familjer och deras växlande öden.

2. Russka av Edward Rutherfurd som jag inte heller läst, än. Den skildrar två släkters öden i den lilla byn Russka i Ryssland. I byn möts stäppens vilda ryttare och byns slaviska invånare som blir förfäder till de familjer vars öden skildras i boken. Det berättas även om mäktiga härskare som Ivan den förskräcklige, Peter den store, Lenin och Stalin men även om den enkle ryska bondens liv och den ryska överklassen. Boken är stor och tjock på 710 sidor med liten stil så det ryms nog en hel del av Rysslands historia i den.

3. Middelsex av Jeffrey Eugenides har jag faktiskt läst. Vi hade den i vår bokcirkel efter att Oprah haft med den i sin bokklubb. Det handlar om en grekisk-amerikansk familj som vi får följa under tidigt 1900-tal fram till nutid. Familjen Stephanides är ingen vanlig familj, Calliopes farmor och farfar är syskon och Calliope själv är både man och kvinna. Vi får följa deras öden i ett modernt Amerika med bl.a. massinvandring och raskonflikter. Detta är en annorlunda och intressant familjekrönika som är mycket läsvärd.

1 kommentar:

Lyrans Noblesser sa...

Nord och syd har jag inte läst men sett som TV-serie. Det var då jag blev förtjust i Patrick Swayze.