fredag 22 januari 2010

Fantasy

Eftersom jag skall börja plugga redan till sommaren så har jag tittat på sommarkurser på universiteten och bl.a. hittat två kurser som jag vill läsa, Fantasylitteratur 7,5 hp och Harry Potters världar 7,5 hp på Linnéuniversitet. Tog med mig kurslitteraturlistan till biblioteket för att se lite vad det var för böcker. Hittade flera av kursböckerna där, så jag lånade hem ”Trollkarlar, spöken & fantastiska världar” av Britt Engdal och Gull Åkerblom. Det är en bok om författare som skriver Fantasy för Barn och ungdomar. I alla fall så har jag nu fått en liten uppenbarelse! :-)
Flera av böckerna som det skrivs om har jag läst, så jag började fundera lite. Som ungdom så läste jag jätte mycket fantasy och älskade det. Men ju äldre jag blivit så har jag på något sätt valt bort den genren. Kan inte förstå varför?
Några av de bästa böckerna jag läst är inom fantasy genren, här kommer några titlar (utan inbördes ordning)

Trollkarlen från Oz av Frank L. Baum
Min morbror trollkarlen (Narnia serien) av C.S. Lewis
Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger
Främlingen(Böckerna om Jamie och Clair) av Diana Gabaldon

Har nu i alla fall letat upp lite gamla ungdomsböcker i förrådet som jag tänkte läsa:

Momo av Michael Ende
Taran Vandraren av Lloyd Alexander
Mysteriet vid midnatt av A Philippa Pearce

Jag är även väldig sugen på att läsa Avalons dimmor av Marion Zimmer Bradley. Den har jag funderat på att läsa i många år men aldrig gjort det, men nu så.
Det kommer med andra ord bli mer fantasy i år!

2 kommentarer:

Mia-Pia sa...

Jag har tidigare läst just fantasy-kursen. Det bästa med den är att du själv får välja vad du vill skriva om. (Examen består av en 10-sidig uppsats om detta valfria ämne.) Du måste förstås läsa referenslitteraturen, men det verkar du ju redan ha börjat med! :-)

Cicci sa...

Mia-Pia:
Jag ser verkligen fram emot att läsa kursen! :-)