lördag 6 februari 2010

Twilight - Om jag kunde drömma av Stephenie Meyer

Isabella, eller Bella som hon kallas, flyttar från sin mamma i soliga Califonien till sin pappa i Forks, en liten regnig småstad. Redan första dagen i skolan så lägger hon märke till Edward och hans syskon, de är alla väldigt bleka och ovanligt vackra. Bella hamnar jämte Edward på biologilektionen och av någon anledning så verkar han avsky henne. Hon kan inte förstå varför då hon precis börjat skolan och aldrig träffat honom förut. Det är början på den här vampyr- och kärleksboken, för ja, de blir kära och ja, Edward är en vampyr.
Det är inte bara mina syskonbarn som älskar dessa böcker och filmer utan det har ju varit en hel del skriverier om dem. Men det är ju som sagt ungdomsböcker, vilket jag älskar att läsa, och det får man inte glömma. Jag har läst om kvinnor i trettioårsåldern som är fullständigt tokiga i dessa böcker/filmer, vilket jag har lite svårt att förstå. Har inte bestämt mig än om jag skall läsa fortsättningen eller inte.

2 kommentarer:

boksnoken sa...

Jag har precis köpt Twilight-böckerna till vår 10-åring. Jag har också tänkt läsa dem trots att det inte är den sortens böcker jag brukar läsa. Men jag är nyfiken på dem då "alla" verkar vara så fascinerade av dem!

Cicci sa...

Ja, det har verkligen gått som en Twilightfeber över landet.
Nu när jag har läst boken så tänkte jag även se filmen också.