lördag 12 mars 2011

Agnes Cecilia - en sällsam historia av Maria Gripe

"Klockan på väggen tickade sakta, och i fönstret rörde krukväxterna sina sköra blad i solen."
"Väl omhändertagen. I goda händer. Ändå övergiven. Hur gick det ihop?"
"Vuxna är krångliga. Barn som ljuger förråder sig nästan medsamma, de är inte så slipade. Men vuxna tror på sina lögner. Eller på rätten att ljuga. Barn har aldrig den rätten. Deras lögner är bara skamliga. Men vuxnas går alltid att försvara. Vuxna ljuger bara av omtanke, hänsyn eller klokhet, så att deras lögner är vita. Det är åtminstone vad de vill att vi barn ska tro."
"Solen bröt fram genom molnen och förgyllde rökslöjorna. Så vackert."
"Det hade blivit mörkt ute. I fönstren mot gatan glittrade det oroligt när gatlyktorna svängde i blåsten. Ljuset svepte fram och tillbaka över väggarna."
"Det var nästan som om de aldrig funnits. För att uthärda hade hon måst skära bort dem ur verkligheten, utplåna och döda deras minne."
"Tiden rör sig naturligtvis inte bara åt ett håll. Tiden är som ett hav med tusen underströmmar. Den kunde röra sig både framåt, bakåt och åt sidorna."
"Allting var färglöst. Marken. Träden. Himlen."
"Med dikter är det som med allt annat, att man måste leva sig in i dem för att få någonting tillbaka."
"Att möta det leendet var som att vaggas bakåt i tiden och lyftas av mjuka armar."

Den här boken ingår i min Nostalgi-utmaning och jag har tidigare läst den när jag var i yngre tonåren. Att börja läsa den här boken var som att träffa en gammal kär god vän igen. Direkt när jag började läsa den så infann sig den där känslan som jag vill minnas att jag kände när jag läste den för första gången. Omläsning är väldigt underskattat av oss vuxna medans barn har förstått tjusningen med att läsa en bok som man gillar om och om igen. Agnes Cecilia ingår i Bonniers klassikerbox som även innehåller Pappa Långben av Jean Webster, Unga kvinnor av Louis M Alcott, Alice i underlandet av Lewis Carrol och Den hemliga trädgården av Francis Hodgson Burnett. Jag har dock läst mitt exemplar från 1983, fast den vackra boxen lockar väldigt mycket. :-)

Första meningen i boken: "Det hände nästan bara när Nora var ensam hemma, när ingen mer än hon fanns i våningen."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Förlag: Bonnier junior förlag
Bandtyp: Inbunden
Utgiven: 1983
Antal sidor: 220
ISBN10: 9148505765

2 kommentarer:

Fröken S sa...

Åh! Maria Gripe är helt underbar. Skuggserien och Tordyveln I LOOOOVE. Fantastiska barndomsminnen. Nu ska böckerna hittas också.

Emmas Bokhylla sa...

Ah, jag aaalskade den! Hade jag varit hemma i Sverige sa skulle den definitivt inga i min nostalgi-utmaning!

Jag fick tag i "Kung Caspian och skeppet Gryningen" pa en bokloppis i forra veckan, det far bli min nummer 1 i Nostalgiutmaningen!