torsdag 10 mars 2011

Munken som sålde sin Ferarri av Robin Sharma

Köp den på Adlibris
eller Bokus
"I samma stund som jag slutade jaga livets storskaliga njutningar började jag uppskatta de små - att se stjärnorna dansa i månljuset eller känna solens första strålar mot huden en tidig morgon."
"Jag har insett att misslyckanden, oavsett om de är personliga, professionella eller till och med andliga, är nödvändiga för att vi ska växa som människor. De får oss att utvecklas."
"Hur skulle man kunna bry sig om andra om man inte ens bryr sig om sig själv? Hur skulle man kunna göra gott om man inte ens mår bra? Jag kan inte älska dig om jag inte älskar mig själv."
"Det är först när du öppnat ditt eget hjärta som du kan beröra andras."
"Den som ser utåt drömmer; den som ser inåt vaknar."
"Vi har kraften att välja hur vi vill tänka i varje stund, och den förmågan är en del av vår mänsklighet."
"Oavsett vad som händer i livet har du alltid chansen att välja hur du vill hantera det."
"Hur skulle man någonsin kunna känna glädjen över att stå på bergets topp om man aldrig har varit längst ner i dalen?"
"Först av allt så måste du börja leva utifrån dina drömmar istället för dina minnen."
"Om du hela tiden har ett öga på målet blir det bara ett öga kvar som kan vägleda dig under resan."
"Det enda sättet att skaffa sig nya varaktiga vanor är att ägna dem så mycket energi att de gamla vanorna slinker iväg som en ovälkommen gäst."
"Frågor är det enklaste sättet att skaffa sig kunskap."
"Kom ihåg att att vissa böcker är avsedda för avsmakning, andra för att tuggas och ett fåtal för att sväljas hela."
"Det är inte det man får ut av läsningen som är så berikande, det är det som böckerna lockar fram inom en själv som till sist kan förändra livet."
"Du blir var du tänker - och du blir vad du säger till dig själv."
"När du fyller sinnet med hoppfulla ord blir du mer hoppfull. Om du fyller det med vänliga ord blir du vänligare. Om du fyller det med modiga ord så blir du mer orädd. Ord har kraft."
"Alltför många människor drömmer om en magisk rosengård vid horisonten istället för att njuta av den som finns bakom huset."

Den här boken har några år på nacken och jag har länge velat läsa den. Fast jag hade inte undgått att läsa OM den. Men nu när jag började läsa den så blev jag först lite besviken, då jag trodde att det var en verklig historia men det visade sig att det inte var. Jag antar att författaren självklart har skrivit utifrån egna erfarenheter osv. men det är ingen självbiografi som jag först trodde att det var utan det är en berättelse där två män sitter och samtalar om livet. Den ene av männen har varit borta i tre år och kommer tillbaka full av nya insikter. Det är en härlig och inspirerande berättelse och jag rekommenderar den varmt till alla. Den är väldigt lättläst och underhållande.

Första meningen i boken: " Han föll ihop mitt i den fullsatta rättsalen."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Originaltitel: The monk who sold his Ferreri
Översättare: Cecilia Lyckow Bäckman
Förlag: Natur & Kultur
Bandtyp: Inbunden
Utgiven: 200706
Antal sidor: 204
ISBN10: 9127108678
ISBN13: 9789127108677

4 kommentarer:

Emmas Bokhylla sa...

Alltid bra att fa tankvarda insikter, extra bra nar de kommer fran en lasvard bok!

Cicci sa...

Kanske ingen litterär höjdare men en härlig berättelse som ger en fullt med goda insikter, därav det höga betyget. :-)

L I L I J A sa...

En av de bästa böckerna ever :)

www.andebark.se sa...

Den här boken förändrade mitt liv!!! Jag har bloggat om den på www.andebark.se