lördag 19 mars 2011

Den väntade av Kathleen McGowan

Köp den på Adlibris
eller Bokus
"Kvinnans stora ögon, blanka av osynliga tårar, var ett mellanting mellan bärnstensfärgade och grågröna, en ovanlig ljusbrun nyans som speglade en hjärtskärande korsning av oändlig visdom och outhärdig sorg."
"Deras ansikten skiftade i det fladdrande skenet och inget av dem kunde skönjas tydligt i  halvmörkret, men det kunde däremot deras ordensemblem: ett blodrött rep som var knutet i en ögla som satt hårt åtdragenet kring halsen."
"Särskilt nyfiken blev hon så fort det handlade om något nytt som kunde ha med Maria att göra. Nyfiken var väl inte rätta ordet, precis. Snarare besatt."
"Hon kände en sådan fruktansvärd sorg, en djup och ihållande smärta, men hon var inte säker på att sorgen tillhörde henne själv. Det var mer som om hon upplevde sorgen hos kvinnan på tavlan."
"Men kom ihåg att om du väl ger dig in på sådana här mysterier så är det som att gå genom spegeln och ramla ner i ett kaninhål samtidigt."
"Mångskiftande strålar med ljus från rosettfönstret sken ner på altaret och lyste upp ett stort krucifix."
"Hon såg upp på Honom och droppar av Hans blod föll ner på hennes otröstliga ansikte och blandade sig med det obarmhärtiga regnet."
"Rösten hade sänkts till en manande viskning nu, men den ledde henne någonstans, och hon var fast besluten att följa den."
"Hela städer är ritade för att motsvara olika stjärnbilder. Allt enligt det alkemiska konceptet Som ovan, så ock nedan."
"Det finns ställen på jorden som andas både mystik och tragedi."
"Men man begår ett misstag om man blandar ihop övertygelse och okunnighet."
"De hade förts hit i ett gudomligt syfte, för något högre mål, och alla närvarande kände det. Det var denna visshet som förändrade dem och band dem samman för all framtid."

Den här boken hade jag länge sett fram emot att läsa och eftersom den är en del av en trilogi om Maria Magdalenas ättlinje så deltog jag med den i Trilogiutmaningen hos Bokmärkt. Just nu känns det dock tveksamt om jag kommer läsa fortsättningen inom snar framtid, tyvärr. Boken tog mig väldigt lång tid att läsa och tyvärr levde den inte upp till mina förväntningar. Jag gillar konceptet med hemliga sällskap, ättlingar från Maria Magdalena och att hon skulle ha skrivit ett hemligt evangelium m.m. men tyvärr så känns det som kiosklitteratur. Det är en sorts kvinnlig variant av Da Vinci Koden fast utan cliffhangers och med mer religiösa anspelningar. Jag gillade dock avsnitten om Maria Magdalena och Jesus men det räckte inte för att det skulle bli en riktigt bra bok, tyvärr.

Första meningen i boken: "Det fanns inte mycket tid kvar."

Mitt betyg: ♥ ♥
 
Originaltitel: The Expected One. Book One of the Magdalene Line
Översättare: Jimmy Hofsö
Förlag: Damm Förlag
Serie: Maria Magdalenas ättelinje 1
Bandtyp: Kartonnage
Utgiven: 200803
Antal sidor: 479
ISBN10: 9173512311
ISBN13: 9789173512312

4 kommentarer:

NeverGiveUp sa...

Jag har bara iofs läst 1/4 av boken men det som den hittills har handlat om, känner jag igen efter att ha läst "Gåtan Maria Magdalena2, "Heligt blod/Helig Gral", "Jesusskrifterna" och "Dödahavsrullarna". Det var nog tur att jag läste dom böckerna först, för annars tror jag att man hade tyckte det hela var ren smörja.

Betyg 4 från mig med fotnoten att boken är ett intressant komplement till ovanstående 4 faktaböcker.

/ Tomas

Cicci sa...

"Gåtan Maria Magdalena" är en bok som jag gärna också vill läsa, även "Dödahavsrullarna".

NeverGiveUp sa...

Jag läste ut DV idag och mest spännande var avsnittet hur hon beskrev upprinnelsen till korsfästelsen och lite grann efter den.... tyckte KMG "fegade ur" lite beroende på vad andra historiker, m.fl. kommit fram till... men förklaringen från KMG var tydlien att hon inte ville riskera en bred läsekrets genom att då på sätt o vis häda.... därför skrev hon som hon gjorde. Jag har nu skickat efter både "Kärlekens ord" och "Diktarfursten" för det är ju med viss spänning man vill följa de syner Maureen får, den senaste då av självaste Jesus himself :)... Förresten...har du möjligen sett "Man from Earth" ? Spännade berättelse helst i slutet av filmen ;)... / Tomas

Cicci sa...

Jag tyckte också att delarna om det "förflutna" var bäst. Det andra var lite för rörigt tycker jag. Kommer troligtvis att läsa fortsättningen också, men just nu har jag en otroligt stor läshög. Tack för filmtipset! :-)