tisdag 17 maj 2011

En dum dag av Tone Kjaernli

Köp den på Adlibris
eller Bokus
"Till och med brödskivorna är glada. De flyger högt upp i brödrosten."
"Jag var liksom full av arga taggar. Det var grått, trist och rörigt i hela mig."
"Pappas tår är fula. Han har krokiga fula tår med hår på."
"Det blir större och större och så far det ut. Ett hemskt skrik som aldrig tar slut."
"Det finns många träd längs vägen där vi bor. Och det finns många killar i träden."
"Jag undrar om det är roligare att kräkas när det regnar."
"Jag tror inte att jag tycker om tjejer med tofsar och en gul tröja. Inte idag."
"Bebisarna gapar så att jag kan se långt ner i halsen. Långt ner i magen där maten blir till bajs."
"Jag vill vara liten. Jag vill ha en storebror som tar hand om mig."
"Nu är det kallt i gräset. Solen har gömt sig bakom ett moln."

Att vakna på fel sida på morgonen har vi alla gjort någon gång och känt hur fel allting blir. Här får vi följa en flicka under en hel dag och där allting går fel. En riktigt dum dag är det alltså. Allting får sin förklaring i slutet av boken om varför just den här dagen var så dum. Jag tror att många barn kommer att känna igen sig i boken. Dessutom så händer det saker hela tiden vilket driver handlingen framåt. En blivande favorit med andra ord!
Nypon förlag är ett förlag för språkutveckling. De satsar på böcker för barn och ungdomar som behöver träna och utveckla sitt språk. I böckerna står det hur många lix, läsbarhetsindex, det är i boken. Lix är ett sätt att mäta hur lättläst boken är. Lix mäter hur många ord det är i en mening och hur långa orden är. Läs mer om det här.
De delar även in sina böcker i tre nivåer:
  • Kategori 1 är allra lättast. Böckerna har lite text på varje sida, enkla ord och korta meningar.
  • Kategori 2 innehåller böcker med lite mer text och i vissa fall korta kapitel.
  • Kategori 3 är kapitelböcker med få eller inga illustrationer; något svårare text, men ändå lättläst.
En dum dag tillhör kategori 3 och har lix 12. Till boken finns det även lektionsmaterial och frågor att arbeta med till boken. Som blivande lärare så är jag väldigt glad över att hittat till Nypon förlag och dess böcker.

Första meningen i boken: "Det är söndag."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ ♥

Originaltitel: Dummedagen
Författare: Tone Kjaernli
Översättare: Hans Peterson
Illustratör: Åshild Irgens
Förlag: Nypon förlag
Bandtyp: Inbunden
Utgiven: 201101
Antal sidor: 63
ISBN10: 918644736X
ISBN13: 9789186447366

Inga kommentarer: