onsdag 13 juli 2011

Mitt semestertips

För två år sedan så var jag på Kreta och närmare bestämt Makrigialos. Jag var där med min son och hans flickvän och hennes mamma. Vi bodde på Sunwing Makrigialos som var ett underbart hotell med ett fantastiskt läge. Jag hade inte rest på ett tag och efter första dagen så kände jag spontant: "Jag älskar charter!"

Bussresan från flygplatsen till hotellet tog ca 3 timmar. Jag satt och njöt större delen av bussresan och tittade på landskapet som svepte förbi. (Mina medresenärer sov dock). Vägarna var inte som hemma i Sverige och ibland åkte hjärtat upp i halsgropen när man helt plötsligt såg ner för en brant bergvägg, men optimist som jag är så tänkte jag: "ÅÅÅ, vad vackert!" :-)

Frukosten var helt fantastisk! Det fanns hur mycket som helst att välja mellan och allting superfräscht! Att kunna sitta i skuggan och njuta av den fantastiska havsutsikten (som man ser i fönstret) var underbart.

Det fanns sportaktiviteter på hotellet som man kunde pröva på och givetvis så ville jag testa vatten aerobic.

Lunch åt vi så gott som alla dagar på La Tasca. Ibland åt vi där eller så tog vi med oss och åt på vår uteplats. Maten där var en favorit hos oss alla.

Middagen åt vi på olika lokala restauranger och det var även här fantastiskt god mat. Jag åt bland annat en grekisksallad med en underbar varm smörgås med tomat och fetaost. Mmmm, det var gott!

Stranden som tillhörde hotellet var precis lagom stor och hade en fantastisk sandbotten. Jag badade flera gånger om dagen i det underbara vattnet och det säger en del, då jag kanske på min höjd badar en gång om året här hemma (och då bor jag nära havet).

Ving erbjuder flera utflykter att välja mellan om vi valde att åka till Knossos. Det var otroligt häftigt att vara där och uppleva historiens vingslag. Det var även otroligt varmt och många hade varit företagsamma att ta med ett paraply som skydd mot solen. Men vem kunde tro att en sådan frusen nordbo som jag skulle tycka att det nästan var på gränsen till "för varmt"?

I grannstaden Satia så var det en av dagarna marknad så vi tog lokalbussen och åkte dit. Det var roligt att gå på en riktig marknad och jag fyndade tunikor för ca 25 kr styck.

Precis nedanför hotellet in mot byn så fanns det ett glasscafé där de har underbar god glass som de gjorde själva. Jag skulle nog sträcka mig till att säga att det till och med är världens godaste glass.
En av dagarna vi var där så var det "Mors dag" då gick vi till en av de lokala kyrkorna och tände ett ljus för min mamma och min vän Tomas.
Sammanfattningsvis så kan jag säga att det var en underbar vecka som innehöll alla de ingredienser som för mig är semester. Jag rekommenderar varmt en resa hit och jag åker gärna hit igen.

Boktips inför din resa till Kreta:

En kärleksroman som utspelar sig på Kreta.

En underbar bok som utspelar
sig på Knossos.
Handlingen utspelar sig på
Spinalonga där de spetälska levde.

Detta inlägg är ett bidrag till Vings bloggtävling "Mitt semestertips"!