söndag 7 oktober 2012

Chic lit 7,5 hp

I somras läste jag två kurser i litteraturvetenskap den ena var Vampyrfiktion 7,5 hp som jag skrivit om här. Den andra kursen var Chic lit 7,5 hp och jag kan även rekommendera den kursen. Jag har tidigare läst en hel del chick lit genom åren så det var oerhört intressant att läsa om hur det uppkom osv. Det är verkligen  givande att läsa olika kurser i  litteraturvetenskap och jag ser redan fram emot vad det kan finnas för kurser nästa sommar att läsa. :-)

Hemtentamen bestod av tre uppgifter:

1. En valfri individuell uppgift. Jag valde här att titta närmare på Sex and the City och de två böckerna om Carrie som tonåring.

2.I introduktionskapitlet till Chick Lit. The New Woman’s Fiction diskuterar Ferris och Young hur chick lit uppkommer som genre. Jämför deras beskrivning av chick lits uppkomst med Nilssons i Chick lit – från glamour till vardagsromantik och Mariah Larssons artikel som finns tillgänglig på moodle. Ta hjälp av en klassisk chick lit roman, som till exempel Fieldings Bridget Jones dagbok i dina diskussioner.

3. I Cosmopolitan Culture and Consumerism in Chick lit diskuterar Caroline J. Smith hur chick lit kan jämföras med de rådgivningsspalter som finns i till exempel veckotidningar, något som också Lisbeth Larsson tar upp i sin artikel. Välj en chick lit roman du läst och diskutera chick lit som rådgivning med hjälp av Smith and Larsson.


Böcker som förekommer i mitt arbete är:

2 kommentarer:

BokMamma sa...

Vilken kul kurs. Blir lite sugen på att läsa någon litteraturkurs igen :)

Ango sa...

Jag läste Chick lit-kursen för några år sedan, och uppgifterna såg nog likadana ut då ;). Tyckte den var en rolig kurs att läsa, då jag inte läste så mycket Chick lit just då. Jag läser nog mer efter den kursen tror jag ;).