lördag 27 oktober 2012

En kvinnas hjärta av Agneta Sjödin

Köp en på Adlibris
eller Bokus
"Telefonen såg alldeles övergiven ut på sängen, som en ensam farkost på det vita underlakanet."
"Du är ett fullblod och du ska inte underkasta dig eller nöja dig med ponnyhästar."
"Hon förundrades över att hon hade så mycket gråt inom sig. Det kände som om alla hennes livs sorger rensades ut."
"Kanske var det hans uppgift att driva dina rädslor upp till ytan? Att öppna ditt hjärta för att förbereda dig för något större som väntar längre fram?"
"Mod handlar om väldigt olika saker för olika människor, insåg hon. Det handlar om att bemästra sin rädsla och varje människa bar på sin egen."
"Jag är inte ensam om att vara ensam, tänkte hon. Ensamhet är inte så farlig om jag väljer att se på den som stunder av egen tid."
"Dessutom är alla rädda för att de ska gå miste om kärleken. Så istället för att säga nej till den partner de innerst inne vet inte passar dem, säger de ja för att inte bli ensamma."
"Dessutom så växer även rädsla och opålitliga skitstövlar upp, mognar och vill ha kvalitet."
"Om han var en drog, så var han av den farligaste och mest beroendeframkallande sorten."
"Det är inte värdigt att vifta på svansen som en hundvalp så fort någon visslar."
"Det är skillnad mellan att ha en specifik förväntan på något eller någon, och att bära en förväntansfull känsla inom sig."

Marias pojkvän David gör slut med henne via sms och Maria bryter samman. Hon orkar verken ta hand om sig själv och ännu mindre jobba. Men efter ett tag så möter hon mannen som hon ser som sin mästare sedan många år tillbaka. Han uppmanar henne att åka till New York i tre månader och söka efter tecken och symboler och sedan följa dem. Omständigheterna gör att hon lyckas få tag på en liten lägenhet och tjänstledigt från sitt jobb så hon tar flyget till New York. Där försöker hon se alla hon möter som sina läromästare och hon letar febrilt efter olika tecken och symboler. Tecknen leder henne till många olika spännande saker och hon träffar nya intressanta människor.

Den här boken börjar som en riktigt dålig kärleksroman, tyvärr, och därför tog det mig oerhört lång tid att komma igång med boken. Det är först när jag läst halva boken som jag verkligen kommer in i läsningen. Jag har alltid älskat Agneta Sjödins böcker för hon skriver med sådan värme. Det känns att hon skriver utifrån sitt hjärta och det gillar jag. Den här gången har det kanske blivit lite för mycket från hennes eget hjärta, vad vet jag? Men jag vet att karaktären Maria, som det handlar om, är den som Agneta själv identifierar sig med och jag kan inte låta bli att se hela den här boken som hennes eget uppbrott från Peter (Big Brother). Jag menar att jag ser dem bildligt i huvudet framför mig hela tiden, tyvärr. Hur jag än försöker få bort dem så går det inte. Det känns så otroligt starkt att det är Peter det handlar om. Måste då påpeka att jag inte är någon som läser skvallertidningarna, men har inte undgått smärtan som Agneta kände vid det uppbrottet. Tack vare att det är så mycket fokus på Marias dåliga mående så drar det ner betyget på boken, för hur länge orkar man läsa om hur någon börjar gråta varje gång hon tänker på en man. Men nu efter jag har läst boken så upptäcker jag att det finns så mycket bra med den men som sagt för mycket bryta ihop, gråta, hulka, tycka synd om sig själv m.m.

Första meningen i boken: "Tre minuter i elva kom sms:et."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥

Formgivare: Anders Timrén
Förlag: Bokförlaget Forum
Bandtyp: Inbunden
Utgiven: 201208
Antal sidor: 253
ISBN10: 9137138391
ISBN13: 9789137138398

Finns även i andra format:

Inga kommentarer: