onsdag 31 mars 2010

Persepolis av Marjane Satrapi

En helt underbar bok!

Jag valde den här boken från Lyrans Jorden Runt resa. Jag hade inte läst någon serie som vuxen och får villigt erkänna att jag inte hade så stora förväntningar. Men som barn älskade jag både Bamse och Kalle Anka. Jag lånade boken från biblioteket och bläddrade lite i den och upptäckte att den var i svart-vitt, inte så uppmuntrande tyckte jag. Boken blev liggande på mitt nattduksbord ett tag men en lördag satte jag mig med en kopp te och började läsa och blev fast från första sidan. Jag kunde verkligen inte sluta läsa den, så tack Lyran för att du hade med den här boken så jag fick möjlighet att läsa den. :-)

Boken handlar om Marjane själv. När Marjane är tio år segrar ”Den islamiska revolutionen” och livet förändras i Iran. Hon måste nu bära sjal och får inte gå i skolan tillsammans med pojkar längre. Detta är bara början på boken, sen får vi följa hennes uppväxt i Iran, de ensamma åren som tonåring i Österrike och återkomsten till hemlandet. Bilderna i boken är enkla, tydliga och samtidigt känslosamma.

Det här var mitt andra stopp på Jorden Runt resan. Men nu lämnar jag Mellan Östern och Iran för att bege mig till Asien, närmare bestämt Indien. :-)

Översättare: Gabriella Theiler
Förlag: Ordfront Förlag AB
Bandtyp: Häftad
Språk: Svenska
Utgiven: 200809
Antal sidor: 349
ISBN10: 9170374015
ISBN13: 9789170374012

Inga kommentarer: