söndag 20 oktober 2013

Blodsmagi av Tessa Gratton

Bok info

Genre: Young Adult, Paranormal romance, magi
Serie: The Blood Journals #1
Utgiven: 2013-01
Antal sidor: 383
Förlag: Wahlströms
Författare: Hemsida • Twitter
Köp den på: Adlibris, Bokus eller CDON

Handling

Det börjar oskyldigt: Rita en cirkel på marken ... lägg ett dött löv i mitten ... strö över lite salt ... läs en formel på latin ... tillfoga några droppar färskt blod.
Det där sista är kanske inte så enkelt ändå. Men för Silla känns det ändå rätt. Sedan hennes föräldrars fruktansvärda död har ingenting ens varit i närheten av att kännas rätt. Silla är beredd att göra vad som helst för att avslöja sanningen om sin familj till och med pröva besvärjelserna i boken som hon nyligen fått i sin ägo, och som verkar ha tillhört hennes pappa. Till och med offra sitt eget blod.
Men boken är inte det enda som är nytt i Sillas liv. Nicholas har precis flyttat in i grannhuset. Silla misstänker att han såg när hon utförde blodsmagin på kyrkogården, vid sina föräldrar grav. Men vad han än såg och vad han än anser om det så vill hon vara med honom. (text från Adlibris)

Mina tankar

Första halvan av boken tog lite tid att läsa, jag kom inte riktigt in i den. Dels kan det bero på att kapitlen är indelade så att det ena är skriver utifrån Sillas perspektiv och det andra ur Nicholas, däremellan är det dagboksanteckningar. Egentligen ingen konstigt, men det tog tid att komma in i den. Andra halvan av boken var riktigt bra. Det var en hel del hemska scener i den, bland annat en scen när en person dödar en kanin. Riktigt otäckt faktiskt! Jag gillar inte blod och fåglar, kan till och med tala om att jag har fågelfobi. Varje kapitel har en liten bild av en bloddroppen som blir en fågel och då kan man ju lista ut att det är något otäckt på gång. Och det var det också,  riktigt läskiga scener både med blodet och fåglarna. Utan att avslöja för mycket så tycker jag personligen att de avsnitten med fåglar som förföljer och anfaller är riktigt otäcka. Hua!!! Jag läser gärna om vampyrer som suger blod m.m. utan att jag tycker att det är otäckt, men här är det en massa kletigt blod överallt hela tiden. Usch!!
Dagboksanteckningarna känns i början lite osammanhängande men ju längre man läser i boken desto mer förstår man hur de hänger ihop med det som händer Silla och Nicholas.Författaren väven skickligt ihop nästan alla lösa trådar, antar att en del sparas till nästa del i serien.

En sak som jag kom att tänka på när jag läste boken är på de ungdomar som skär sig och försöker skada sig själva i dagens samhälle och i fall boken uppmuntrar till det. Det är kanske lite långdraget, men det är en massa skärande och blod i boken. Jag skulle nog i alla fall tänka mig för till vem jag rekommenderar den här boken. Jag vet att det finns värre och hemskare böcker, men ändå...

Första meningen i boken: "Jag är Josephine Darly, och jag tänker leva för evigt."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ +

Läs vad andra bloggare skrivit om den:
Pocketlover, Carolina läser..., Lottens bokblogg , Beas bokhylla, Tessans bokblogg och Skuggornas bibliotek

Finns även i andra format:

2 kommentarer:

Anonym sa...

:O jag bor på BUP behandlingshem för att jag skär mig "onormalt mycket och farligt" (anser vissa). Jag har lovat min mamma att försöka sluta, men jag vill läsa den här boken. Borde jag inte läsa den eller tror du dem förbjuder mig? :OOOOO

:D //Wilma.

Cicci sa...

Wilma, jag kan bara säga att jag tycker de skär mycket i bl.a. händerna och det är mycket blod, vilket man kan misstänka med tanke på titeln. :-)
Jag tror ju inte på det där med att förbjuda någon att läsa något, men vissa böcker kan ju trigga i gång saker hos människor. Om du ska läsa den eller inte är jag inte rätt person att avgöra.

Hoppas du mår bättre snart!