tisdag 8 oktober 2013

Flickan från ingenstans av Justin Cronin

Bok info

Genre: Dystopi och postapokalyps (tror jag)
Serie: The Passage #1
Utgiven: 2012-08
Antal sidor: 918
Förlag: Norstedts
Författare: HemsidaFacebook Twitter
Köp den på: Adlibris, Bokus eller CDON

Handling

Det otänkbara inträffar: Ett topphemligt amerikanskt militärexperiment går fel och ett livsfarligt virus sprider sig ohämmat. Katastrofen är ett faktum och snart har världen för alltid förändrats. Allt som återstår för de chockade överlevarna är en kamp för tillvaron som präglas av rädsla för mörkret, för döden och för ett öde värre än så.

I detta undantagstillstånd söker två personer efter en säker plats där de kan gömma sig. Det är FBI-agenten Brad Wolgast och den föräldralösa sexåringen Amy Harper Bellafonte, som lyckades rymma från militärbasen strax innan det fruktansvärda hände. Wolgast är fast besluten att skydda Amy. Men för Amy är detta bara början på en mycket längre resa, en resa över tid och rymt, mot tiden och platsen där hon måste avsluta det som aldrig borde ha påbörjats. (text från Adlibris)

Mina tankar

Om det här är en dystopi, apokalyps eller en postapokalyps låter jag vara osagt. Det är första boken i den här genren jag läser i vilket fall. Jag har tidigare inte varit intresserad av att läsa "deppiga" böcker om jordens undergång m.m. Men så valde vi den här i Vampyrbokcirkeln, eftersom den även handlar om vampyrer. De är dock inga sofistikerade, sexiga, intelligenta vampyrer med slängkappor i den här boken utan det är rovdjursliknande och blodsugande varelser som även kallas viraler.

Boken är oerhört välskriven och komplex och den grep faktiskt tag i mig direkt. Jag trodde att den skulle vara svårläst men det är den inte. Författaren ändrar i bland fokus och berättelsen får en annan inriktning emellanåt, vilket stör mig lite ibland. Precis när man känner att man kommit in och lärt känna huvudpersonerna så bryter han och det känns ibland som man börjar med en ny bok med nya huvudpersoner, men på något sätt väver han skickligt i hop det ändå. En bok som jag verkligen kan rekommendera om man gillar tegelstenar förstås, eftersom den som pocket har 918 sidor. Det här är första boken i en planerade trilogi och jag kommer självklart läsa de andra också.

Första meningen i boken: "Innan hon blev Flickan från ingenstans - Hon som kom gående, Den första och sista och enda, som levde i tusen år - var hon helt enkelt en liten flicka i Iowa som hette Amy."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥ ♥ +

Läs vad andra bloggare skrivit om den:
Skuggornas bibliotek, Bokgalleriet , Vargnatts bokhylla, Bokpandan och Pocketblogg

Finns även i andra format:

Inga kommentarer: